رفتن به نوشته‌ها

کمپوزیسیون در تصویر

یکی از ویژگی های هر تصویر گرافیکی خواه نقاشی باشد یا عکس، نحوه چیدمان عناصر تصویر در آن یا کمپوزیسیون است. اجزاء تصویر در گرافیک شامل نقطه، خط، شکل، جهت، تنالیته، رنگ، بافت، بعد و مقیاس هستند که یک یا چند مورد از آنها در کنار یکدیگر سبب خلق یک اثر گرافیکی می شوند. نحوه استفاده از این عناصر در کنار یکدیگر کمپوزیسیونی ایجاد می کند که تفاوت در کمپوزیسیون بین آثار مختلف بصری ویژگی و شخصیت متفاوتی در هر اثر ایجاد می کند.

در واقع کمپوزیسیون به معنی نحوه قرارگیری اجزا تصویر در کنار هم و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر به هدف خلق منظور نهایی هنرمند از اثر می باشد. کمپوزیسیون علاوه بر اینکه یک ویژگی از یک اثر بصری محسوب می شود، خود نیز اجزایی دارد که تفاوت در آن ها سبب تفاوت در کمپوزیسیون نهایی اثر می گردد. در ادامه برخی اجزای مختلف یک کمپوزیسیون تصویری به همراه مثال نشان داده شده است.

۱- وزن

منظور از وزن تعادل در وزن اجزا گرافیکی در چپ و راست تصویر است. به این صورت یک کمپوزیسیون می تواند متعادل یا نامتعادل باشد. برای رسیدن به یک کمپوزیسیون جذابتر بهتر است تصویر نهایی کاملا متعادل یا کاملا نامتعادل باشد.

وزن ۲- جهت

عنصر خط در گرافیک که از حرکت یک نقطه و یا اتصال نقاط مختلف بدست می آید سبب القای حس جهت به بیننده می شود و بدین صورت یک کمپوزیسیون می تواند با کمپوزیسیونی دیگر تفاوت داشته باشد.

جهت

۳- شکل

شکل یا فرم نیز می تواند در کمپوزیسیون آثار مختلف تفاوت ایجاد کند. بسته به شکل اجزا گرافیکی مثلا خمیده بودن یا راست بودن یا تیز و شکسته و یا نرم و منحنی بودن کمپوزیسیون متفاوت خواهد بود.

شکل

۴- تنالیته یا تیره-روشنی

به علت تنالیته های مختلف کمپوزیسیون های مختلفی در تصاویر وجود دارند. به شکل زیر دقت کنید.

تنالیته

۵- حالت

منظور از حالت مثبت یا منفی بودن المان های تصویر است که کمپوزیسیون های متفاوتی ایجاد می کند.

حالت

منبع: کمپوزیسیون در نقاشی [لوئیس ولکانوک]

منتشر شده در هنر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free Web Hosting