رفتن به نوشته‌ها

تاثیر روانی رنگ ها

pantone

لئاتریس آیزمن روانشناس و متخصص رنگ که سابقه کار در موسسه رنگ پنتون را دارد در کتاب خود به تفصیل در خصوص روانشناسی رنگ ها و منشا آن ها سخن گفته است. در اینجا مطالب مهم و کاربردی کتابش در خصوص تاثیر روانی و کاربرد رنگ را به صورت خلاصه منتشر می کنم. لازم است گفته شود که این مطالب عموما از طریق نظرسنجی و تحقیقات میدانی استخراج شده اند و هرچند برخی رنگ ها در ناخودآگاه جمعی انسان تاثیر دارند، اما اکثر این مطالب را می توان سلیقه و ترجیح جمعی دانست که به مرور زمان نیز می توانند تغییر کنند.

قرمز

قرمز

شهوانی، سرزنده و پویا، مهیج و محرک

قرمز تداعی کننده خون و آتش در ذهن کهن الگویی انسان است و ناخودآگاه توجه بیشتری را به خود جلب می کند. به همین دلیل در تابلو های هشدار دهنده خطر به وفور از قرمز استفاده می شود. آمار نشان داده است که ماشین های قرمز رنگ جریمه های بیشتری می گیرند. کسی که ماشین قرمز اسپرت رنگ می خرد در پس ذهنش، خود را فردی سرزنده و جسور می داند. هرچند رنگ قرمز می تواند سبب جلب توجه بیشتر افسر راهنمایی رانندگی بشود.

صورتی

صورتی

رمانتیک، جوان، شاد، شیرین، روح افزا

جلب توجه کننده است اما نه به اندازه رنگ قرمز. عموما در کالاهای مد روز و مصرفی و اسباب بازی ها (عموما دخترانه) استفاده می شود. رنگ صورتی، که قرمز رقیق شده ای دارد، درجه کاهش یافته ای از شهوانیت رنگ قرمز را دارد و نشانه رمانتیسم است. به طور گسترده ای از آن در کالاهای آرایشی و دارویی و مواد بهداشتی که رایحه شیرینی دارند استفاده می شود.

نارنجی

نارنجی

انرژی زا، جذاب، دوستانه، بانشاط

تداعی گر برگ های پاییزی و نور خورشید در هنگام غروب است. به لحاظ رنگی ترکیب جلب توجه کنندگی قرمز و شاد و بشاش بودن زرد را با خود دارد و برای مخاطب ۳ تا ۶ سال بسیار مناسب است و رنگی عالی برای اسباب بازی ها محسوب می شود. در طراحی محصولات مصرفی زمانی که بخواهند یک کالای سنتی یا قدیمی را طراحی کنند از نارنجی استفاده می شود. به علت وفور نارنجی در مواد غذایی معمولا برای تحریک اشتها بکار می رود. به همین دلیل در طراحی اتاق های غذاخوری و بسته بندی خوراکی ها کاربرد زیادی دارد.

زرد

زرد

درخشان، گرمابخش، بشاش و خورشیدگون

زرد در همه فرهنگ ها تجسم روشنایی و گرما است و خورشید را تداعی می کند. بر خلاف دیگر رنگ ها که با اشباع تیره تر می شوند (مثل آبی یا بنفش)، زرد با اشباع بیشتر درخشانتر می گردد. استفاده از زرد و سیاه در طراحی ها به علت ارتباط تنگاتنگ این ترکیب رنگ با رنگ حیوانات شکارچی و حشرات نیش دار، سبب جلب توجه زیادی در مخاطب می شود.

آبی

آبی

ثابت، آرام، خنک، ساکت، خونسرد و قابل اعتماد

اقیانوس جابه جا نمی شود و آسمان فرو نمی افتد. شاید به همین دلیل است که آبی را نشانه ثابت و مورد اطمینان بودن می دانند. هرچند مشاهده شده است که مغز به محض مشاهده رنگ آبی سیگنالهایی آرام بخش را ارسال می کند. به طور کلی ویژگی جنسیتی کمتری دارد و هم برای زنان و هم مردان مورد استفاده است. هر چند استفاده از رنگ آبی در طراحی بسته بندی آب معدنی استفاده فراوانی دارد، از آن در طراحی محصولات مرتبط به غذا و مواد غذایی به ندرت استفاده می شود. رنگ آبی تیره حس جدیت و صلابت را می رساند و در یونیفرم پلیس استفاده می شود.

سبز

سبز

تسکین دهنده، طبیعی، تازه

بیشتر مردم سبز را با طبیعت پیوند می زنند و به همراه آبی دو رنگی هستند که سبب القای آرامش در بیننده می شوند. رنگ سبز با اشباع کم در محیط بیمارستان ها رایج است. به علت ارتباطش با طبیعت، آن را رنگ طراوت و تازگی می دانند. سبزهای تیره نشان دهنده پول و پرستیژ نیز هستند و از آنها در طراحی فضاهای داخلی یا تابلوی بانک ها و موسسات مالی استفاده می شود. از سبز مایل به زرد که ماهیتی بیمارگون و استرس زا دارد، در طراحی مواد غذایی، محصولات سلامتی و فضای داخلی قایق و هواپیما اکیدا استفاده نمی شود.

بنفش

بنفش

معنوی، شهوانی، زیبا، مرموز

بیشترین اختلاف معانی رنگ، در بین فرهنگ های مختلف متعلق به رنگ بنفش است. هم حالتی روحانی دارد و هم شهوانی. هم آرامش رنگ آبی را دارد و هم شهوانیت و خیرگی قرمز. نوعی آینده نگری را نشان می دهد و معمولا در طراحی محصولاتی که جدید و نوآور هستند از آن استفاده می شود. در صنعت مد و لباس نیز از آن برای مخاطبان مختلف و سلیقه های مختلف استفاده می شود.

سفید

سفید

سبک بال، قدیمی، پاک و خالص، روشن

سفید حس تمیزی به کالاها می بخشد و در طراحی کالاهای مربوطه به بهداشت و سلامت از آن استفاده زیادی می شود. به علت کمک کردن به القای حس مینیمالیستی در طراحی فضاهای داخلی مدرن از آن بهره می برند. در صورتی که به رنگ کرم میل کند حس دوستی و گرمای بیشتری را به همراه دارد.

سیاه

سیاه

قدرتمند، مرموز، کلاسیک و زیبا

مشکی رنگ رمز و راز شب است. بیشترین تغییر در خصوص نظر مشتریان در مورد رنگ ها برای مشکی اتفاق افتاده است. هرچند در بیشتر فرهنگ ها نماد عزاداری و سوگوار بودن است، امروزه لیموزین مشکی، کت و شلوار سیاه و سنگ های گرانیت و چرم های براق مشکی حسی از شیک بودن و جذابیت را به مشکی می دهد. در محصولات مصرفی هرگاه که بخواهند حسی از وزن و سنگینی را القا کنند از سیاه استفاده می کنند. مثلا برای ماشین و موتور سیکلت ها سیاه یک رنگ مناسب است اما برای هواپیما و قایق که سنگینی برای آن ها مطلوب نیست و ترس سقوط و غرق شدن را افزایش می دهد رنگ مناسبی محصوب نمی شود.

منتشر شده در روانشناسیهنر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free Web Hosting