رفتن به نوشته‌ها

تاریخ هنر – دادائیسم

بی طرفی سوییس طی جنگ جهانی اول موجب تبدیل آن کشور به جزیره امنی برای تبعیدی های سیاسی و مخالفان جنگ شد. در میان این افراد شاعر رومانیایی تریستیان تزارا، مجسمه ساز فرانسوی هانس آرپ و نویسندگان آلمانی هوگوبال و ریچارد هولزبنک وجود داشتند. شکل گیری جنبش دادا به فوریه ۱۹۱۶ باز می گردد. یعنی زمانی که این چهار هنرمند که با یکدیگر آشنا بودند کافه ولتر را در زوریخ تاسیس کردند. این مکان که به زودی به پاتوقی برای هنرمندان تبدیل شد دارای سالن نمایش و مکانی برای سخنرانی نیز بود. حتی ولادیمیر ایلیچ اولیانوف ملقب به لنین، رهبر انقلاب بولشویک های روس در زمان گذراندن تبعیدش در سوییس به آن کافه رفت و آمد داشت.

کلاژ دادا

گفته می شود که نام این جنبش را تزارا با انتخاب تصادفی یک لغت از یکی از کلمات فرهنگ لاروس برگزیده است. مکتب دادا زاییده ناامیدی و اضطراب و هرج و مرج ناشی از ویرانی و آدم کشی و بیداد جنگ جهانی اول است. به بیان دیگر دادائیسم زبان حال کسانی است که به ثبات و دوام هیچ امری امید ندارند و چیزی را در زندگی پابرجا و ماندگار نمی شمارند. شاید غرض پیروان این جنبش نوعی شورش و طغیان باشد بر ضد هنر، اخلاق و اجتماع زمانه خود. واکنش آن ها به شکل طنزی گزنده که گویای عقاید نهیلیستی و آنارشیستی آن ها بود جلوه پیدا می کرد. تاکید آن ها بر غیر منطقی و پوچ بودن و اهمیت تصادف و شانس در خلق اثر هنری به طور اغراق آمیزی مورد تاکید قرار می گرفت. هنرمندان دادا در به کار گیری لودگی و مسخره بازی و رفتارهای هیجان برانگیز افراط می کردند تا بتوانند به این روش گوشه امن عموم مردمی را که با ارزش های سنتی زندگی می کردند، بر هم بزنند.

نقاشی دادائیست

دادا در ابتدای راه فاقد سبک تکنیکی یا زیبایی شناسی هنری خاصی بود. هنرمندان دادائیست زوریخ با هر برنامه سازمان یافته یا جنبشی که به بیان چیزی بپردازد که سبک مشترک یک گروه را تشکیل دهد به شدت مخالفت می کردند. از هنرمندان شاخصی که با دادا همراهی کردند می توان به پیکابیا، مارسل دوشان، من ری، آلفرد اشتیگلیتز، ادوارد استایکن و ماکس ارنست اشاره کرد. در مجموع جنبش دادا با حرکت سنت شکنانه و عصیانگرانه خود راه را برای پیشروان عرصه هنر و زمینه را برای ظهور سبک های هنری بعدی به ویژه سورئالیسم آماده ساخت.


مجموعه تاریخ هنر

۱ منریسم
۲ باروک
۳ روکوکو
۴ نئوکلاسیسم
۵ رومانتیسم
۶ امپرسیونیسم
۷ اکسپرسیونیسم
۸ دادائیسم
منتشر شده در تاریخهنر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free Web Hosting