رفتن به نوشته‌ها

تاریخ هنر – منریسم

دوره رنسانس همزمان با تغییر نگرش انسان اروپایی به جهان در زمینه های مختلف و از جمله هنر سبب شکوفایی و پیشرفت در زمینه های مختلف شد. دوره رنسانس همزمان با بازگشت به هنر دوره کلاسیک یونان، مقارن شکوفایی در هنر به ویژه هنر نقاشی بوده است. جنبش های هنری در ادوار مختلف نه تنها نشان دهنده نحوه نگرش و طرز تفکر جامعه در آن دوران است، بلکه الهام بخش هنرمندان مختلف و منشا خلق آثار مختلف هنری در زمینه های مختلف نیز بوده است و به همین دلیل حائز اهمیت بالایی در تمام رشته های هنری هستند.

هنر رنسانس تا آغاز سده شانزدهم به اوج شکوفایی خود رسیده بود و افرادی مثل رافائل، میکل آنژ و داوینچی آثار منحصر بفردی خلق کرده بودند. به زعم عده ای، دیگر جایی برای هنرمندان جدید نبود و به این ترتیب موجی از تقلید از آثار بزرگان پیشین در کارهای هنری ایجاد شد که از روی تمسخر به منریسم (با معنی تحت اللفظی شیوه پردازی یا سبک پردازی) شهرت یافت. این دوره از سالهای ۱۵۲۰ تا ۱۶۰۰ میلادی را شامل می شود و به طور کلی به آثاری اطلاق می شوند که تصنعی و تقلیدی هستند.

در آثار این دوره مبالغه زیادی برای بیان احساسات بکار رفته است که از طریق تضاد تنالیته و همچنین ترکیب بندی های غیر متعادل بیان شده است. معمولا پیکره های انسانی دارای اعوجاج بوده و تا حدی از فرم طبیعی خود خارج شده اند. شروع این دوره را به نقاشی پارمیجیائینو نقاش اهل پارما نسبت می دهند که در آن پرتره خود را مانند انعکاس چهره در یک آینه محدب کشیده است.self-portrait-at-the-mirror

اما معروفترین و درخشانترین نقاش این دوره نقاش اهل کرت یعنی ال گرکو است. اولین اثر معروف او تابلوی عروج حضرت مریم است که در آن درخشش های ناگهانی نور و رنگ های عجیب و غیر واقعی و نیز حالت پرسپکتیو غیر متعارف در آن به خوبی شیوه غریب وی در تلفیق فضاهای واقعی و غیر واقعی را نشان می دهد.

عروج حضرت مریم

هرچند بیشتر تاثیر منریسم در نقاشی بود اما در پیکرتراشی و معماری نیز برخی آثار قابل ذکر تحت تاثیر آن بوجود آمد. کاخ زوکارو در رم که در ۱۵۹۲ توسط فدریکو زوکارو بنا شده است از آثار این دوره است. از ویژگی های منریسم در معماری استفاده از المان های سنتی به روشی غیرسنتی و غیر کاربردی و عموما پر ابهام است. یعنی عناصری که هیچ نقش کاربردی در بنا ندارند مانند درهای کاذب و پنجره های پر شده. از دیگر مشخصه های معماری منریسم استفاده بیش از حد از پیکره و مجسمه و نقش برجسته در نمای اصلی بنا است. علاوه بر این ویلای روتوندا و کلیسای سان جورجو ماجوره اثر آندرئا پالادیو از بناهای شاخص دوره منریسم است.


مجموعه تاریخ هنر

۱ منریسم
۲ باروک
۳ روکوکو
۴ نئوکلاسیسم
۵ رومانتیسم
۶ امپرسیونیسم
۷ اکسپرسیونیسم
۸ دادائیسم
منتشر شده در تاریخهنر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Free Web Hosting